Prawo a działalność biur podróży

 

Polskie prawo określa aspekty działania biur podróży. Zwrócić uwagę należy szczególnie na kilka aspektów, o których czasami turysta nie wie i nie dochodzi swoich praw. Przede wszystkim zasada numer jeden mówi, że koszt imprezy, po podpisaniu umowy przez konsumenta, nie może ulec już zmianie. Wyjątek stanowi tylko takie zdarzenie, gdy umowa wyraźnie to przewiduje i to w ściśle określonych przypadkach. Na przykład w sytuacji wzrostu kursów walut, kosztów transportu oraz podatków, opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych w portach morskich. Ponadto prawo mówi, że cena nie może się zwiększyć na 20 dni przed wyjazdem. Dodatkowo warto wiedzieć, że coraz częściej zdarza się tak, że przedsiębiorcy oferują ubezpieczenie na wypadek zmiany ceny, które miałoby pokryć ewentualne podwyższenie kosztów. W każdym razie powinniśmy sprawdzić czy takie ubezpieczenie obejmuje każdą zmianę ceny podróży. Pamiętajmy też, że warto dokładnie przeczytać umowę i poprosić o doprecyzowanie ogólnych postanowień, które mogą być dwuznaczne. Spokojna okolica, niedaleko plaży, śniadanie kontynentalne, pokój z widokiem, dla organizatora imprezy przecież i dla nas mogą oznaczać coś zupełnie innego. Blisko jest bardzo ogólnym pojęciem.. w umowie wszystko ma być jasne. Prawo mówi jasno, że wycieczki kupione w ofertach promocyjnych np. first minute, last minute też można reklamować. Tymczasem wiele osób podchodzi w tym wypadku do różnicy w ofercie i rzeczywistej sytuacji w ten sposób, że mówią "ale to było last minute, to nie bez powodu cena była niższa, nie ma co narzekać, last minute pewnie nie da się zareklamować". Tym czasem reklamować można.

Konfliktowe sytuacje
Istnieją sytuacje nieporozumień pomiędzy klientem a biurem podróży. Regulują takie sytuacje różne postanowienia prawne a także sama umowa podpisana między konsumentem a biurem, której często konsument nie czyta a później jest zdziwiony....
Wyższe ubezpieczenia dla biur podróży
Ubezpieczenie podróży to dobry sposób zabezpieczenia się przed różnymi komplikacjami, tak dla klienta jak i dla biura podróży. Projekt rozporządzenia ministra finansów przewiduje podwyższenie minimalnych sum gwarancyjnych dla niektórych firm....
Bony rabatowe biur podróży
Częstą praktyką promocyjną biur podróży jest rozdawanie bonów rabatowych. Aby opisać to zagadnienie posłużę się kilkoma przykładami. Na przykład w wfirmie Vivi Travel, jest możliwe otrzymanie "Karty na Plus", za pomocą której otrzymuje...