Obowiązek meldunku gościa hotelowego

 

Według prawa polskiego, każdy hotelowy gość ma obowiązek zameldowania się podczas pobytu w hotelu. Do meldunku niezbędny jest zbiór danych osób przebywających w obiektach hotelarskich. Prawo mówi, że należy prowadzić w formie tradycyjnej książki zameldowań lub w systemie informatycznym. W zbiorze danych osobowych gościa hotelowego powinny znajdować się następujące dane osobowe:
a) przede wszystkim imię i nazwisko
b) data urodzenia oraz miejsce urodzenia
c) imiona rodziców
d) adres miejsca zamieszkania (chodzi tutaj o pobyt stały)
e) data przybycia do hotelu a także termin pobytu (do kiedy gość będzie przebywał w hotelu)
f) numer dokumentu tożsamości jakim wylegitymował się gość (może to być dowód osobisty, paszport, prawo jazdy)
Z przepisów wynika, że hotel jest zobowiązany takie właśnie dane gościa posiadać. W praktyce mogą tu pojawić się pewne problemy. Na przykład występują one wtedy gdy zbyt mało osób prowadzi recepcję a gości jest dużo i nie ma zwyczajnie na to czasu by zapisywać wszystko. Wydaje się, że nie ma przeszkód ku temu, by gość osobiście wypełniał kartę wpisując wszystkie powyższe dane, zaś obsługa weryfikowała z dowodem jedynie te najważniejsze, co znacznie skróci czas oczekiwania. Aczkolwiek w praktyce różnie to bywa. Goście często też nie wykazują ani odrobiny cierpliwości, szczególnie ci zmanierowani. A powinni, ponieważ recepcjoniści to tylko ludzie, którzy są rozliczani ze swoich obowiązków.